Program autorski - Program dla dzieci w wieku przedszkolnym "Poznajemy kraje Unii Europejskiej"

Opracowały: Anna Chełstowska, Anna Cywińska, Iwona Majorke, Zyta Roczniak

SPIS TREŚCI

Wstęp
1.
Cele
2. Zadania
3. Tematyka materiału  edukacyjnego
4. Organizacja
5. Przykładowe metody i formy pracy
6. Realizacja celów i zadań programu
7. Scenariusze zajęć - przykłady
8. Ciekawostki o krajach należących do Unii Europejskiej

WSTĘP

            „Unia Europejska” – hasło, które słyszymy wokół siebie na co dzień z radia i telewizji. To zainspirowało nas do stworzenia programu dla dzieci w wieku przedszkolnym związanego z edukacją europejską. Chcemy oswoić dzieci z tym co nowe, wyrabiać cechy świadomego obywatela. Głównym zadaniem jest zapoznanie dzieci z wiedzą na temat Unii Europejskiej. Dzieci przeżyją podróż po kilkunastu krajach Europy. Poznają historię i kulturę państw tworzących Unię Europejską. Zobaczą ciekawe miejsca, znane zabytki, usłyszą opowieści o sławnych ludziach, o tradycjach i zwyczajach .W czasie zabaw, zajęć i ćwiczeń poprzez łamigłówki, krzyżówki, rebusy, szarady, zagadki, i labirynty w sposób łatwy i przyjemny przybliżymy dzieciom państwa Unii.

              Odpowiednio dobrane treści pozwolą na ukształtowanie świadomości przyszłego Europejczyka. W podejmowanych działaniach nauczyciel powinien stymulować wszystkie sfery osobowości dzieci, dbając o harmonijny rozwój. Wspomaganie rozwoju dzieci na tym etapie edukacji ma się odbywać w miłej, serdecznej, przyjacielskiej atmosferze. Zadania stawiane do wykonania dostosowane do potrzeb, możliwości i zainteresowań wychowanków. Organizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego ma sprzyjać podejmowaniu przez dzieci działań twórczych oraz osiąganiu praktycznych możliwości. Zakładamy, że dobrze wykształcony, refleksyjny i twórczy nauczyciel może osiągać wysokie efekty w pracy z dziećmi w zakresie rozwijania ich potencjalnych możliwości oraz rozbudzania ciekawości poznawczej. Rozległa wiedza nauczyciela o dzieciach w wieku przedszkolnym, jego wysoki poziom umiejętności organizatorskich oraz postawa twórcza warunkują osiąganie sukcesów przez wychowanków i ich pozytywne nastawienie do świata, który ich otacza. Powinniśmy zatem stawiać sobie określone wymagania i konsekwentnie je respektować. Tworząc niniejszy  program mamy nadzieję, że okaże się pomocny nauczycielom i dostarczy dzieciom wiele radości. 

CELE








Powrót do strony głównej